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VitraHaus (Herzog & de Meuron)

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A detta di molti Herzog & de Meuron sono, oggi, i più bravi di tutti. Non è interessante fare le classifiche, certo è che nel panorama odierno sono, fra le star, quelli più freschi. Quelli la cui fantasia costruttiva ancora riesce a stupirci. Un po’ perchè sono giovani (classe 1950 in architettura è 20 anni sotto la media) un pò perchè hanno la capacità di raccontare la loro storia usando attori e trame sempre diverse. Li riconosci, senti il loro linguaggio architettonico, ma difficile capire perchè e in che cosa. Non si ripetono, giocano a volte con le texture di superficie, a volte con la struttura, a volte con simbologie, a volte con i materiali. Sapientemente fanno lo sforzo di sorprendere loro stessi, prima che noi, decorando di rose il cemento, rivestendo edifici di platiche colorate, o facendo somigliare uno stadio a un nido di uccello. Stavolta, di nuovo, al Vitra, hanno pensato di lato e progettato senza pudore. Devono aver pensato che il Vitra è il cuore del design del mondo e che quindi, lì, vivono tutte le case del mondo. E così hanno preso il profilo della tipica casa schizzata sul foglio di un bambino, la casa di tutti, la casa con la C maiuscola, e l’hanno estrusa nove volte, accatastando ognuno dei volumi caoticamente nello spazio. D’altronde, il Vitra non è l’accumulo del Design?

Gli autori descrivono così il loro progetto

Over the past few years Vitra has aquired a wide-ranging Home Collection. The quantity and variety of objects by many different designers led to the idea of building a showroom to present the items to the public. There would also be additional space to be used as an exhibition venue for selected parts of the collection or even as an extension of the Vitra Museum itself. A shop, a cafe linked to the outside and conference rooms complete the program.

The “VitraHaus“ is a direct, architectural rendition of the ur-type of house, as found in the immediate vicinity of Vitra and, indeed, all over the world. The products that will be on display are designed primarily for the private home and, as such, should not be presented in the neutral atmosphere of the conventional hall or museum but rather in an environment suited to their character and use.

By stacking, extruding and pressing – mechanical procedures used in industrial production – simply shaped houses become complex configurations in space, where outside and inside merge. The interior is designed as a spatial sequence with surprising transitions and views of the landscape. The landscape in all its variety – the idyllic Tüllinger Hills, the broad expanse of the railroad tracks, and the urbanized plane of the Rhine – was the incentive to design a building that concentrates on the vertical. In contrast to the other buildings on the Vitra Campus, an essential component of the design involved drawing the outdoors inside.

The anticipated increase in visitors – not only individuals but also many schools and other groups – gave added importance to benches, niches, covered waiting zones and entries. These areas for sitting, standing, waiting, and looking are stamped or cut out of the shape of the houses through simple mechanical manipulations. Given the large number of design objects on view inside, all of these areas are conceived as an integral part of the architecture and not as self-contained objects.

Herzog & de Meuron, 2006

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